Pernah lihat orang awam mengguna perkataan Imam Syafie yang ni?
Imam as-Syafi'e : Apabila sahih sesuatu hadith itu dan ianya menyalahi perkataan ku - maka hendaklah hadith itu diikuti dan ditinggalkan perkataan ku.
komentar :
Ini adalah kata-kata tawadduk Imam Syafie, Imam Syafie berijtihad pun guna Al-Quran dan Hadith sahih berhukum. Bukan guna kitab Bible sebagai landasan hukum.
Untuk mengikuti ajaran al-Quran dan sunnah yang Nabi s.a.w bawa hendaklah mengikut kepada ijtihadnya para imam mujtahid yng muhadissin, yang mempunyai keupayaan dalam mengistinbath hukum menerusi kedalaman ilmu yang mereka ada.
Mereka bukan sekadar mempunyai maklumat semata-mata, bahkan mereka mempunyai ilmu yg menuntun mereka melakukan apa yang perlu untuk menjaga keharmonian masyarakat umat Islam.
So, kalau nak kata mereka ada benar dan ada salah, ya, mereka tetap akan melakukan kesalahan.
Contonya seperti imam Syafie yang ada qaul qadim(pendapat lama) dan qaul jadid(pendapat baru) yang membuktikan bahawa beliau tetap mempunyai kesilapan.
Namun ada juga qaul qadimnya yang dipakai oleh ulama mujtahid sesudahnya.
Maka dalam petikan kenyataan imam syafie yang nukilkan diatas ini adalah kenyataan beliau untuk para ulama, bukannya kepada kita yang tidak cukup ilmu.
Aliran mazhab syafie daripada dulu sampai sekarang dicantikkan oleh ulama sealiran mazhab Syafie, begitu juga dengan mazhab yang lain.
Meskipun ada kita dapati mereka tetap mempunyai perbezaan pendapat, namun ia bukan kepada perkara rukun, sebaliknya kepada bab cabang.
So, kesilapan yang mereka lihat itu janganlah disamakan dengan kita yang tidak cukup ilmu ini melakukan kesilapan.
Ya, mereka tidak akan terlepas daripada melakukan kesilapan, tetapi mereka tetap ada dalil untuk keputusan itu, bahkan kerana mereka mujtahid, mereka tidak berdosa.
Tapi hendaklah kita mengikut ijtihad ramai ulama yang bila diijmakkan, ia menjadi salah satu pegangan yang tidak boleh lagi ditolak kerana ia merupakan sebahagian daripada dalil-dalil daripada ajaran Islam.
Zaman kini, begitu ramai org yang rancak membuka aib ulama yang kononnya buat kesilapan, padahal kesilapan itu bukanlah patut diwar-warkan, sebaliknya hendaklah dibawakan pegangan yang paling kuat dalam mazhab ke hadapan, bukannya membuka aib mereka.
Tidak semua orang mampu menyelidik, memerhati, mengkaji dan sebagainya.
Kewujudan mazhab, malah kitab matan, syarah dll itu membuktikan bahawa dalam agama ni perlu disampaikn kepada umat islam secara bertahap-tahap atau berperingkat-berperingkat, bukan ikut shortcut (kita sendiri tahu apa akibatnya kalau ikut shortcut). Ibarat budak umur 7 tahun belajar peringkat Universiti.
Malah mereka yang sudah mempelajari agama bertahun-tahun sejak daripada kitab matan, syarah, hasyiah dan seterusnya.
Apabila telah menjadi alim, tidak pula mereka berniat nk buat mazhab baru, menyanggah pendapat para ulama mereka (maksudnya tidak semestinya seseorang itu terima setiap pendapat ulama yang bukan pokok, tapi hormat pandangan ulama), bahkan tetap duduk dan memelihara mazhabnya.
Boleh dibezakan mana pelajar yang ikhlas dan mana pelajar yg tidak ikhlas berdasarkan apa yg mereka bawa selepas menjadi alim.
Bahkan mereka yang tidak ikhlas ini ramai yg tersasar daripada pengajaran yang sebenar.
Enggan menjadi agen penyatu umat, tapi sentiasa membuka aib ulama bahawa ulama tidak maksum macam Nabi, canangkn bahawa ikut satu mazhab tidak wajib tapi hendaklah memilih mana yang paling kuat, contohnya... sebab itu kita lihat banyak perpecahan berlaku.
Sekarang ni lagi ramai yang seleweng ucapan-ucapan ulama. Maaf, kami lebih pentingkan adab dengan ulama. Bukannya kerana kami taksub, tapi kalau nakkan ilmu, jangan jatuhkan mereka dengan apa cara sekalipun.
Kalau nk maklumat, ambillah. Tapi apa beza kita dgn org kafir yg mampu menghafaz al-quran, hadis, dan khatam kitab2 para ulama sehingga kalau diikut phd mereka, mereka mampu menjadi mufti. Tapi bezanya mereka dengan kita yg sepatutnya ialah ilmu...
Ya, mereka sendiri yang menyusun kaedah2 utk istinbath dll, cthnya spt dalam kitab al-Risalah dll. Namun adakah dgn kitab itu membolehkan kita rasa kita mampu buat mazhab baru selepas mazhab yg 4? Tidak. Mereka yg ikhlas akan merasa semakin tawaduk,kagum, malah berasa seperti tidak berilmu langsung apabila melihat cara ulama mujtahid yg muhadissin istinbath al-Quran dan hadith.
Mazhab syafie sendiri mempunyai ulama yang sudah mencapai tahap mujtahid yg paling ramai, tapi semuanya memilih utk memelihara mazhab syafie, mencantikkannya, kalau nak kritik pun mereka akan kritik secara peribadi, bukannya kritik untuk menjadikan kritikan itu untuk dijadikn sebagai pegangan umat Islam. Apakah mereka taksub? Tidak. Ini kerana adab. Adab penting dlm agama.
Bila brtaqlid buta, ya memang ramai orang awam kita taqlid buta kepada mazhab Syafie, tapi kalau mereka brtaqlid buta kepada mazhab Syafie kerana mereka idak mampu nak mengkaji, menyelidiki, dan sebagainya, itu lebih selamat daripada bertaqlid buta kpd ajaran salafi modern, syiah dan sebagainya.
Mungkin org awam tidak tahu dalil2 solat, puasa, zakat, haji dan sebagainya tapi mereka ikut ajaran yang betul, bukannya ajaran yg buta.
Namun mereka tetap dituntut utk menuntut ilmu dan memperbaiki ibadah mereka dari semasa ke semasa.
So, sebelum mereka bersedia utk berhadapan dengan ajaran ilmu yang tinggi, pastikan mereka bersedia dlm banyak perkara, pastikan akidah dan fiqh mereka mantap dlm ibadah2 asas, barulah nk bahas bab2 yg lebih tinggi.
Ini supaya mereka tidak bosan atau takut untuk mendalami agama sehingga menjadikan satu persepsi negatif trhadap agama..
Walhau'lam....