Dalil Ulama tolak Tahlil
Tahlil dibuat berdasarkan hadis pacak pelepah tamar atas kubur riwayat Imam Bukhari.
Berdasarkan hadis ini Imam al-Nawawi di dalam kitabnya Syarah Muhazzab menyatakan bahawa Imam Syafie dan anak-anak murid kanannya berpendapat sunat selepas dikebumikan mayat dibacakan al-Quran di Kubur. Kalau dikhatamkan 30 juzu al-Quran lagi afdhal.
Berdasarkan hadis ini juga Majoriti ulama Hadis, di antaranya al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalaani di dalam kitabnya Fathu al-Bari, Imam al-Nawawi di dalam kitabnya Syarah Muslim, Imam al-'Aini di dalam kitabnya Syarah Abi Daud dan al-Syeikh al-Mulla Ali al-Qari di dalam kitabnya Mirqatu al-Mafaateh Syarah Misykatu menyatakan :
Sunat baca al-Quran di Kubur selepas dikebumikan mayat. Selain baca al-Quran semua bentuk zikir. Kalau baca al-Quran di Kubur tak payah niat sampai direct pahala dan manfaat kpd kubur tempat dibaca al-Quran dan zikir-zikir lain dan kpd semua penghuni kubur.
Al-Syeikh al-Mulla Ali al-Qari dalam kitabnya Syarah Fiqhu al-Akbar menyatakan:
"Majoriti Ulama Salaf, Imam Abu Hanifah dan Imam Ahmad bin Hanbal menyatakan sampai pahala bacaan al-Quran yg diniatkan kpd si mati."
Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani menyebutkan dlm Fathu al-Bari bahawa Imam al-Thurtuusi, Qadhi Iyadh dan Imam al-Khatthobi menyatakan pacak pelepah tamar atas kubur riwayat Imam Muslim merupakan khususiyyat Rasulullah SAW.
Bila ditafsirkan khususiyyat Rasulullah SAW akan membawa maksud Rasulullah SAW saja pacak benda atas kubur dapat mengurangkan azab orang dalam kubur.
Sesiapa selain daripada Baginda kalau pacak tidak dapat mengurangkan azab org dalam kubur.
Daripada sini juga hanya Rasulullah SAW saja yg baca al-Quran dan berzikir atas kubur dapat mengurangkan azab orang dalam kubur. Sesiapa saja yg baca al-Quran dan berzikir atas kubur tidak dapat membantu mengurangkan azab org dalam kubur.
Daripada pentafsiran khususiyyat inilah lahirnya fatwa tidak sunat buat tahlil arwah, baca Yasin mlm Jumaat, Tunggu kubur dgn bacaan al-Quran dan berzikir dan yg sepertinya.
Ini kerana tidak dapat membantu mengurangkan azab org dalam kubur kerana tidak sampai pahala.
Inilah hujah yg digunapakai oleh ulama yg menolak bacaan Tahlil, bacaan Yasin mlm Jumaat dan tunggu kubur dgn membaca al-Quran, berzikir dan yg sepertinya.
Al-Hafiz Ibnu Hajar menyatakan bahawa pandangan Khususiyyat oleh ketiga-tiga ulama di atas adalah lemah. Sebabnya:
1. Hadis riwayat Imam Muslim menyatakan bahawa suatu ketika semasa Baginda SAW dan Jabir bin Abdillah berjalan di suatu kawasan padang pasir, tiba-tiba Baginda terdengar 2 orang sedang diazab dalam kubur. Lantas Baginda menyuruh pergi potong dua dahan kayu. Bila selesai dipotong oleh Jabir dan dibawa datang kpd Baginda SAW tiba-tiba Rasulullah SAW menyuruh Jabir yg pacak bukan Baginda sendiri yg pacak.
Ini menjadi dalil pacak pelepah tamar oleh Baginda SAW dlm hadis Bukhari bukan merupakan khususiyyat Baginda. Buktinya dalam hadis Muslim Baginda suruh Jabir yg pacak
2. Disebut dalam hadis Bukhari, Ada seorang sahabat bernama Buraidah al-Aslami telah berwasiat kpd keluarganya supaya dipacak benda atas kuburnya.
Kalau pacak pelapah tamar dlm hadis Bukhari merupakan khususiyyat Baginda nescaya Buraidah tidak akan berwasiat. Berwasiat utk apa kalau tidak berfaedah.
Justeru, pandangan Buraidah sahabat Rasulullah SAW, yg berpendapat bukan khususiyyat Baginda SAW mesti diutamakan berbanding dgn padangan Imam al-Turtusi, Qadhi Iyadh dan Imam al-Khatthobi yg berpendapat pacak pelapaj tamar dlm hadis Bukhari merupakan khususiyyat Baginda.
Kesimpulan hujah-hujah buat tahlil lebih kuat berbanding dgn hujah-hujah yg menolak tahlil.
Isu semasa :
TGNA mempunyai akhlak yg amat terpuji,tutur kata yg lemah lembut,zuhud,tegas dlm menegakkan yg haq,istiqamah dlm perjuangan,sungguh! sifat2 rasullulah dicontohi nya.
sebab tu org bukan islam pun hormat dan syg pd beliau.itu lah islam yg sebenar,sampai ada kalangan kwn kita yg bukan islam pun sedih diatas pemergian nya,hanya org2 yg telah mati hati nya sja berckp merapu
Tnga walaupun tidak membenarkan tahlil untuk dirinya tapi beliau meraikan perbezaan pendapat yang wujud.
Beliau hadir dalam majlis tahlil di kampung apabila dijemput dan bertahlil bersama2. Cuma tidak untuk dirinya.
Itulah yang membezakannya dengan salafi modern yang mengatakannya bid'ah sesat. Tidak Meraikan khilaf.
Jika khilaf tersebut bukan muktabar haram menyertainya. Itu perbezaan antara salafi modern dan non-salafi modern.
Bukan buat atau tidak. Itu belum dikira zikir lepas solat dan berdoa ramai2, takwil ayat sifat dll yang diamalkan oleh beliau. Orang yang mengaitkan masalah tahlil dengan beliau samada tak kenal beliau atau cuba mengambil kesempatan mempromosikan alirannya agar diterima ramai. Wallahualam