Kunjungan Tetamu

OK TAK BLOG NI?

Pilih Tajuk Melarik

get this widget here

Followers

Saudara/ri jelajah dari penjuru dunia

Flag Counter

Wednesday, August 28, 2013

Tamarrud, Zionis dan Upaya Kudeta Atas Hamas




Berjaya melengserkan gerakan Islam dan presiden Muhammad Mursi dari pemerintahan di Mesir, populariti gerakan Tamarrud kian meningkat. Pengaruh gerakan pemberontakan ini tak hanya dirasakan di Mesir. Namun telah merambah ke negara Arab Spring lain seperti Tunisia.

Di jalur Gaza Palestin gerakan ini juga muncul sebagai upaya perlawanan menjatuhkan pemerintahan Hamas. Beberapa waktu lalu beredar sebuah video yang mengandungi kenyataan Tamarrud Gaza berkaitan penentangannya terhadap Hamas. Mereka memberikan batas waktu 11 November kepada Hamas untuk melepaskan kuasa kerana dituding telah melakukan kekerasan dan penyiksaan.

Namun dalam masa yang cukup singkat kedok gerakan yang mengaku berasaskan rakyat awam Gaza ini terungkap. Baru-baru ini perisikan Hamas berhasil membongkar penglibatan Zionis yang mendalangi gerakan pemberontakan ini. Keselamatan Gaza dilaporkan telah berjaya menangkap sejumlah orang yang menamai diri mereka sebagai Tamarrud Gaza yang akhirnya diketahui mereka ternyata binaan Mossad.

Seperti dilansir Info Palestin, mereka yang tertangkap mengaku bekerja sebagai mata-mata penjajah Zionis dan bekerja atas arahan langsung dari agensi perisikan Zionis di samping dari agensi perisikan Ramallah.

Terbongkarnya gembong pemberontakan ini merupakan kegagalan usaha pihak-pihak Zionis yang ingin memporak perandakan kekuatan dan kestabilan Gaza. Sekaligus menunjukkan bahawa kedudukan dan peranan Hamas sebagai ujung tombak kedaulatan Palestin di Gaza masih sangat kuat.

Akhbar "New York Times" Amerika edisi Minggu (25/8) mengupas situasi terkini yang berlaku di Timur Tengah, terutama Mesir dan Syria serta kesannya terhadap Jalur Gaza. New York Times mengungkap bahawa Hamas merupakan gerakan yang kuat di Gaza dan tidak boleh dijatuhkan, berbeza dengan Ikhwanul Muslimin di Mesir.

Diantara sebab tidak mampunya kekuatan-kekuatan lain menggeser kedudukan Hamas adalah kerana kuatnya populariti gerakan Islam ini di kalangan rakyat Palestin di Jalur Gaza. Hamas juga mempunyai kawalan keselamatan yang kuat dan handal untuk melindungi Gaza, disamping itu juga mempunyai banyak institusi perkhidmatan sehingga kehadirannya benar-benar dirasakan dalam realiti kehidupan rakyat Gaza.

Pengaruh Hamas-menurut surat khabar ini-mula kelihatan di kawasan sejak meletusnya konflik di Syria, yang akhirnya menyebabkan terputusnya hubungan Hamas dengan 2 sekutu kuatnya di masa lampau, Iran dan Syria. Namun Hamas semakin mendiri dan kuat, ini terbukti dengan kejayaannya memenangi perang November lalu dan membuat Israel bertekuk lutut.

Semakin teruk keadaan Mesir pasca rampasan kuasa tentera akhirnya ikut membawa kesan negatif terhadap ekonomi dan kestabilan politik di Jalur Gaza. Namun kerajaan Gaza telah membentuk sebuah jawatankuasa menteri untuk menangani krisis ekonomi yang berlaku baru-baru ini sebagai rentetan kesan rampasan kuasa tentera di Mesir dan penutupan ratusan terowong yang merupakan salah satu nadi kehidupan rakyat Gaza pasca sekatan Israel sejak 2007 lalu.

Kemusnahan terowong ini menyebabkan timbulnya krisis baru di Jalur Gaza kerana terhentinya bekalan barang-barang mencapai 90%. Hal ini menimbulkan kekurangan bahan binaan dan bahan bakar dari Mesir. Akhirnya mereka harus membekalkan dari Israel dengan harga yang lebih tinggi mencapai dua kali ganda.

Di sisi lain penutupan perlintasan Rafah yang merupakan satu-satunya akses keluar masuk rakyat Gaza menyebabkan beribu-ribu pelajar, pengusaha, pesakit, warga asing dan rakyat Gaza yang ada di luar negeri terdampat di sempadan. Hal ini menjadi tekanan bagi Hamas sebagai pemegang kendali pemerintahan di Gaza sejak beberapa tahun belakangan di tengah upaya pengasingan antarabangsa. Namun Hamas telah membuktikan kejayaannya mengatasi keadaan beberapa tahun terakhir hingga keluar dari tekanan, bahkan mengatasi situasi yang sangat rumit.

Sementara itu pimpinan Pihak Berkuasa Palestin yang merupakan perwakilan gerakan Fatah berupaya memanfaatkan tekanan antarabangsa terhadap Hamas dengan ikut menekan dengan isu "wilayah pemberontak" dan mengurangkan pembiayaan atas pelbagai aktiviti di Gaza.

Akan tetapi keadaan di jalur Gaza akan bergantung pada perkembangan Mesir. Sehingga para pemimpin Hamas mula bimbang dan terus mengupayakan jangkaan serta melakukan langkah-langkah penanggulangan yang diperlukan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sila Komen Disini