Kunjungan Tetamu

OK TAK BLOG NI?

Pilih Tajuk Melarik

get this widget here

Followers

Saudara/ri jelajah dari penjuru dunia

Flag Counter

Tuesday, August 13, 2013

Kebohongan, Propaganda dan Manipulasi di Mesir



Sangat berbahaya menjadi kawan dari AS di Timur Tengah. Adalah sebuah fakta bahawa kerajaan AS mengetahui lebih baik daripada pemain politik manapun di dunia Arab, bermula dari kawan terbaik Amerika! Strateginya sangat mudah: Tutupi jejak, lupakan sejarah, jangan sampai fakta objektif mencari jalannya.

Untuk 60 tahun terakhir, AS telah menyokong Tentera Mesir dan berikut rejim-rejim diktatornya (Nasser, meski ada beberapa ketegangan, kemudian Sadat dan Mubarak) yang kemudian melindungi kepentingan geostrategis mereka, mempromosikan keselamatan serantau dan, tentu saja, mempertahankan Israel.

Tidak ada yang berubah: Kerajaan Amerika secara kasat mata berada di belakang rampasan kuasa tentera 30 Jun, yang telah dirancang dengan baik sebelumnya oleh komander tertinggi tentera dan sekutu awam nya, termasuk Muhammad El-Baradei. Di awal 2008-2009 El-Baradei, salah satu aset kunci AS, telah maju secara sembunyi-sembunyi.

Di dalam buku "Islam and the Arab Awakening" (Islam dan Kebangkitan Arab) saya menerbitkan komentar dari pejabat Amerika tentang dia (el-Baradai) dan penglibatannya dalam gerakan 6 April .

Pada hari rampasan kuasa, AS menolak untuk menjelaskan hal ini sebagai rampasan kuasa dalam rangka tidak menghindari hal-hal yang dapat mengganggu sokongan pada kawan militernya dan tatanan kekuasaan yang baru. John Kerry hanya mengesahkan apa yang diketahui oleh penganalisis serius, ketika dia menyatakan beberapa hari kemudian bahawa pada tarikh 30 Jun tentera telah "mengembalikan proses demokrasi". Dari sana diyakinkan bahawa AS menyokong sepenuhnya tentera mesir. Perikatan regional secepatkilat beraksi: kucuran berjuta-juta dolar dari Arab Saudi, Arab dan Kuwait.

Menutupi jejak adalah strategi yang dipilih. Secara domestik, mesin propaganda yang panas-panasnya berputar: As telah campurtangan dalam urusan Mesir dengan menyokong Ikhwanul Muslimin. Pihak berkuasa politik baru (Presiden interim, Perdana menteri dan, tentu saja El-Baradai) memainkan bahagian mereka untuk menyempurnakan: Mereka menyatakan "kecewa" kerana minimnya sokongan Amerika. Di Washington Post dan bukan di akhbar Mesir, Jeneral Al-Sisi bahkan secara menghairankan menuduh kerajaan AS meninggalkannya: "Kalian berbalik arah dari rakyat Mesir, dan mereka tidak akan melupakannya" Washington Post 3 Ogos 2013, ini adalah langkah pertama yang pintar , Seseorang telah menetapkan pembodohan terhadap sebahagian rakyat Mesir.

Hal tersebut akan membuat angkatan bersenjata dan kerajaan awam peralihan dikesankan seolah-olah sebagai patriot yang berani dan bebas, sementara itu agen Amerika dan kekuatan luar negera dikesankan telah lama menyokong Ikhwanul Muslimin. Orang Amerika tahu kekuatan dari propaganda seperti demikian, dan bahasa tubuh simbolik yang dibuat sangat meyakinkan. Akan tetapi hal tersebut dusta, dari awal hingga akhir.

Fakta dan gambaran yang diciptakan merupakan kebohongan besar: 30 juta rakyat Mesir turun ke jalan mereka mengkhabarkan kami, dan 16 juta yang menandatangani petisyen anti-kerajaan. Kemana gambaran ini, dilagukan seperti dimainkan oleh media, dari mana? Dengan membandingkan gambaran dari Haji ke Mekah dengan yang dihasilkan pada 30 Jun (oleh Tentera Mesir, yang disebarkan ke agen media seleuruh dunia: Google menyatakan untuk tidak menyiarkannya), Para ahli menganggarkan jumlah kumpulan tidak lebih daripada empat atau lima juta. Faktanya, gambaran 30 juta sangat menakjubkan, sebagaimana 16 juta tandatangan, khususnya bagi sesiapa yang familiar dengan keadaan sosial Mesir di lapangan. Propaganda baru: Dusta Baru.

Jelas bahawa sejumlah orang Mesir kecewa dengan situasi seperti ini. Diburukkan dengan gangguan kuasa dan kekurangan BBM sebelum 30 Jun, yang mengejutkan berakhir pada hari rampasan kuasa. Akan tetapi luasnya gerakan protest diekspose diluar batas kewajaran. Hampir seluruh rakyat Mesir sepakat menyatakan sokongannya untuk pahlawan pembebas mereka, Jeneral Al-Sisi, sosok demokrat yang secara penuhnya terputus hubungannya dengan AS. Hal ini terjadi ketika The International Herald Tribune mengungkap beberapa hari selepas itu, hubungan dekatnya dengan AS dan Israel .

Dalam kaca yang sudah diputarbelitkan oleh propaganda seperti demikian, sangat penting untuk menampilkan para demonstran sebagai hanya pengikut dari presiden terguling Muhammad Mursi, atau sebagai anggota dari Ikhwanul Muslimin. Akan tetapi rakyat Mesir tidak lah bodoh, "demokrat" yang menyokong angkatan bersenjata atau "islamist" yang menyokong Ikhwan.

Dusta ini, dijejalkan ke tekak kita oleh Media Mesir dan Media barat, direka untuk merancukan dimensi ideologi dari demonstrasi yang menolak Kudeta. Di semua bandar dan kampung di Mesir, masyarakat yang turun ke jalan adalah ahli dan penyokong Ikhwanul Muslimin. Mereka termasuk Perempuan dan Laki-laki, Kaum sekular dan juga Islamis, Koptik dan juga Muslim, Anak muda dan orang dewasa yang menolak manipulasi dan kembalinya peraturan tentera dalam kedok "demokrasi".

Beberapa anak muda tetap kritis terhadap Mursi dan dasar Ikhwan, akan tetapi tidak ada kenaifan didalam pemahaman mereka atas apa yang menjadi pertaruhan politik. Faktanya, protes masa yang masih berterusan terlihat tidak diharapkan didalam strategi yang dijalankan oleh Tentera Mesir, Pemerintahan interim dan sekutu Amerikanya. Aksi masa anti-kekerasan melawan rampasan kuasa tentera "demokratik" yang dilakukan atas nama orang-orang tersebut telah meninggalkan banyak wajah berlumuran telur.

Tapi Tunggu! tambah dusta yang lain, dan tuntutan bahawa rakyat di jalan bukan hanya anggota Ikhwan, akan tetapi ekstrimis bekerja di balik selubung dengan "pengganas" Hamas (sebuah propaganda helah yang tidak pernah gagal di Barat) siapa yang akan ragu untuk menggunakan kekerasan. Menteri Luar Negera Nabil Fahmy mendapatkan kepercayaan awam atas fabrikasi maklumat ketika ia mendakwa bahawa Amnesty International telah mencatat bahawa demonstran ternyata bersenjata atau mencuri senjata.

Pengampunan kemudian bersegera menerbitkan sebuah communique yang menolak mentah-mentah tuntutan tersebut . Pihak berkuasa Mesir baru sekarang berusaha untuk criminalizes demonstran anti-kekerasan di jalan; pada pembunuhan 8 Julai, apabila polis menembak senjata ke arah orang ramai orang tanpa senjata atas dengan dalih pertahanan. Sebuah kempen baru sekarang mulai dilancarkan; Jika kerajaan ingin membersihkan jalan dari para demonstran - sebagaimana dituntut - demonstran harus dicitrakan sebagai berbahaya dan melakukan kekerasan, sebagai "pengganas".

Media barat sayangnya cukup bahagia bermain bersama tentera Mesir dan pihak berkuasa awam. Apapun boleh terjadi di hari-hari depan. Aksi kekerasan oleh sekumpulan kecil, "ekstrimis" yang tidak dikenalpasti atau kumpulan "pengganas" (Intelejen Mesir di masa lalu mempunyai kepakaran dalam meracik sebuah penyegerakan "pertembungan" ataupun "serangan") akan digunakan untuk membenarkan tindakan polis dan tentera secara masive (sambil cuba untuk mengepung dan mengasingkan demonstran). Pembohongan besar selanjutnya: Angkatan bersenjata hanya mempertahankan diri

Saya kembali tekankan, Islamis tidak boleh dilepaskan dari kritik. Keadaan di timur tengah bagaikan kuburan; masa depan sangat suram. Sebagaimana jika projek untuk membawa demokrasi ke kawasan tersebut yang di proklamasikan oleh Presiden Goerge W. Bush pada tahun 2003 tersedia, yang faktanya, sebuah model besar ketidakstabilan pada "pembebasan" Iraq. Sistem politik dan rejim akan porak peranda, minyak dan sumber mineral akan diamankan, dan negara israel diam-diam dan dalam episod "proses-keamanan" yang lain akan meneruskan strategi sedarnya dalam penjajahan. Iraq, Syria, Mesir, Libya, Tunisia, Yaman (dan bahkan Sudan) akan terperangkap dalam sebuah peristiwa yang sangat cepat. Negara-negara teluk akan beroperasi dalam rantai yang sangat pendek.

Harapan sangat tinggi ketika Barack Obama akan menjadi presiden dari pembaharuan dan keterbukaan. Dia tidak melakukan kebaikan apapun. Sungguh catatan yang menyedihkan! Seperti dinyatakan oleh Noam Chomsky, Tuan Obama melakukan bahkan lebih sedikit dari apa yang dilakukan presiden sebelumnya dalam hal menyelesaikan konflik Israel-Palestin.

Faktanya, dia tidak menyelesaikan apa-apa. Imejnya adalah sebagai seorang Presiden dari golongan African-American yang sangat menarik, ahli pidato berbakat yang telah membuktikan dirinya ternyata seburuk presiden yang dia gantikan.

Sementara itu, dusta terus berlanjut; Rakyat Mesir, sebagaimana rakyat Iraq, Syria dan Palestin harus terus mengingat bahawa kerajaan AS berbicara jujur ​​ketika mereka menyatakan bahawa aksi mereka tidak lain dan tidak bukan dilandaskan atas cintanya terhadap demokrasi.

Dalam menghadapi Rangkaian Dusta ini, penunjuk perasaan anti-kekerasan - perempuan dan laki-laki, sekularis dan islamis, Koptik dan Muslim, Agnostik dan Atheis - adalah wajah paling jujur ​​dari kebangkitan Mesir.

Mereka harus berdiri secara benar, tanpa senjata, menolak dusta, propaganda dan manipulasi; mereka harus benar-benar mengendalikan nasibnya sendiri.

Tariq Ramadhan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sila Komen Disini