"Sayyid Quthb, sebuah nama legenda di kalangan aktivis pergerakan Islam. Namanya dipuji kaum pergerakan Islam di seluruh dunia, dari yang sederhana seperti Ikhwan Muslimin di Mesir, PKS, dan kelompok-kelompok Islam yang lain di Malaysia, Indonesia, sampai kalangan gerakan Islam radikal, seperti Al Jihad, Jamaah Islamiyah (Mesir), dan kumpulan-kumpulan t
empatan yang berkaitan dengannya.
Sebaliknya, oleh kalangan penguasa sekular, media massa, dan penyelidik Barat, Syed Qutb mendapat stempel buruk. Ia digelar sebagai 'ideologi Gerakan Radikal Islam', 'Bapak Islam Fundamentalis', bahkan 'Guru Para pengganas'. Sebutan itu dilekatkan kuat pada Sayyid kerana tokoh-tokoh radikal Islam menjadikan tulisan-tulisan Sayyid sebagai inspirasi gerakan mereka, yang umumnya memilih jalur kekerasan bersenjata. "
Dalam buku “Benarkah Ia Guru Para Teroris?” yang diterbitkan pada bulan Januari 2012 lalu. Buku dengan judul asli Sayyid Quthb Dhiddal ‘Anf (Sayyid Quthb versus Kekerasan) ini merupakan karya Dr. Munir Muhammad Al Ghadban. Beliau adalah seorang penulis dan peneliti Islam yang berasal dari Syiria. Salah satu karyanya yang banyak beredar di Malaysia,Indonesia adalah Manhaj Haraki.
Dengan berbekal berbagai karya tulis Sayyid Quthb dan beberapa buku sekunder tentang Sayyid, Dr Munir Muhammad Al Ghadban meneliti pemikiran Sayyid terhadap kekerasan dalam mencapai tujuan dakwahnya. Dan berdasarkan penelitiannya tersebut, ia berkesimpulan bahwa Sayyid bukanlah seorang penganjur kekerasan dan terorisme seperti yang banyak dilakukan para pengagum Sayyid Quthb ini.
Buku ini diberi pengantar oleh Dr. Muhammad 'Imarah yang menjelaskan perjalanan hidup Syed Qutb sejak kecil hingga dihukum mati di tiang gantungan secara ringkas. Ia menyebutkan perubahan corak pemikiran Sayyid Quthb di sepuluh tahun terakhir kehidupannya di penjara tentera yang teramat berat. Ia, Sayyid, menuduh semua jemaah Islam sebagai jahiliyah dan kafir. Bahkan ia juga menuduh umat Islam telah murtad dan Islam telah terputus sejak beberapa abad lalu. Dalam Ma'alim fith Thariq, ia berkata, "Sesungguhnya kewujudan umat Islam telah terputus sejak beberapa abad yang lalu. Dan yang diperlukan sekarang adalah menjadikan mereka sebagai Muslim yang baru. "Bahagian inilah yang nanti juga akan dibincangkan oleh Dr. Munir Muhammad Al Ghadban saat mengurai pemikiran Sayyid Quthb, dan kesimpulannya adalah bahawa pemikiran Sayyid tentang ini adalah "ijtihad yang keliru" atau "desahan yang tertahan dari orang yang dizalimi". Dr. Muhammad 'Imarah memilih untuk menakwil ungkapan ini dalam koridor "penjelasan tambahan" yang ditulis Sayyid dalam plotnya.
Para pengagumnya yang menelan pendapat ini mentah-mentah dengan serta-merta mengangkat pedang untuk terjun di tengah debu "anarkisme brutal" yang akan menghancurkan satu generasi pemuda Islam. Mereka adalah orang yang mempunyai pemahaman yang salah mengenai maksud dari ungkapan itu. Dengan pemahaman yang salah tersebut, mereka mengisytiharkan perang terhadap "negara yang dipimpin dengan hukum kufar."
Menurut Dr. Muhammad 'Imarah, mereka telah menempuh jalan yang tidak ada hubungannya sama sekali dengan Sayyid Quthb, dan Sayyid tidak bertanggungjawab atas perbuatan mereka. Mereka berpedoman dengan fatwa Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah ketika menghadapi pasukan Tartar. Namun, setelah berjalan sekitar 20 tahun sejak tragedi "anarkisme buta", mereka mula menilai pemikirannya dan menyedari kekeliruannya dalam berpedoman pada fatwa Ibnu Taimiyah tersebut yang tidak seharusnya digunakan dalam menghadapi segala bentuk permasalahan.
Berdasarkan kajiannya, Dr. Munir Muhammad Al Ghadban mengambil kesimpulan bahawa Syed Qutb bukanlah penganjur kekerasan, bahkan ia adalah penganjur keamanan, dan anti pertumpahan darah. Berikut ini beberapa point dari kajian beliau tentang pemikiran Sayyid Quthb.
Sayyid Berjihad dengan Pena dan Kata-kata, Bukan Pedang dan Senjata
"Pada tahun 1951, aku terlibat perseteruan hebat dengan keadaan pemerintahan yang ada-iaitu pemerintahan feudalisme dan kapitalisme-melalui pena, ceramah, dan pelbagai pertemuan. Mengenai masalah ini, aku menerbitkan dua buah buku-di samping juga menerbitkan ratusan majalah di pelbagai surat khabar, antara lain: Al Hizbul Wathani Al Jadid (Parti Nasional Baru), Al Hizbul Isytiraki (Parti Sosialis), majalah Ad Da'wah yang diterbitkan oleh Ustadz Shalih Al 'Isymawi, majalah Ar Risalah, dan berbagai majalah yang mahu menerima dan menyiarkan tulisanku. Ketika itu, aku tidak bergabung dengan satu parti apa pun. Keadaan seperti ini berjalan sampai terjadi revolusi 23 Julai 1952, "tulis Sayyid dalam Limadza A'damuni.
Dalam Dirasat Islamiyah, pada bab Kekuatan Kata-kata, Sayyid menulis,
"Di beberapa saat, iaitu saat-saat perjuangan yang pahit yang dilakukan ummat di masa yang lalu, saya didatangi oleh gagasan putus asa, yang terbentang di depan mata saya dengan jelas sekali. Di saat-saat seperti ini saya bertanya kepada diri saya: Apa gunanya menulis? Apakah nilainya majalah-majalah yang memenuhi halaman akhbar-akhbar? Apakah tidak lebih baik dan pada semuanya ini kalau kita mempunyai sebuah pistol dan beberapa peluru, selepas itu kita berjalan ke luar dan menyelesaikan persoalan kita dengan ketua-ketua yang berbuat sewenang-wenang dan melampaui batas? Apa gunanya kita duduk di meja, lalu mengeluarkan semua kemarahan kita dengan kata-kata, dan membuang-buang seluruh tenaga kita untuk sesuatu yang tidak akan sampai kepada ketua-ketua yang harus dihancurkan itu?
Saya tidak menafikan bahawa saat-saat seperti ini menjadikan saya amat menderita. Ia memenuhi diriku dengan kegelapan dan putus asa Saya merasa malu kepada diri saya sendiri, sebagaimana malunya seorang yang lemah tidak dapat berbuat sesuatu yang berguna.
Tetapi untunglah saat-saat seperti itu tidak berlangsung lama. Saya kembali mempunyai harapan dalam kekuatan kata-kata. Saya bertemu dengan beberapa orang yang membaca beberapa majalah yang saya tulis, atau saya menerima surat dan sebahagian mereka. Lalu kepercayaan saya akan gunanya media seperti ini kembali lagi. Saya merasa bahawa mereka mempercayakan sesuatu kepada saya: sesuatu yang tidak begitu berbentuk yang terdapat dalam diri mereka. Tetapi mereka menunggu-nunggunya, bersiap-siap untuknya dan percaya kepadanya.
Saya merasa bahawa tulisan-tulisan para pejuang yang bebas, tidak semuanya hilang begitu sahaja, kerana ia boleh membangunkan orang-orang yang tidur, membangkitkan semangat orang-orang yang tidak bergerak, dan mencipta suatu arus kerakyatan yang mengarah kepada suatu tujuan tertentu, walaupun belum mengkristal lagi dan belum jelas lagi. "
Dalam hal ini, Syed Qutb memilih berjihad dengan pena dan kata-kata daripada dengan senjata api kerana menurutnya ia boleh membangunkan orang-orang yang tidur, membangkitkan semangat orang-orang yang tidak bergerak, dan mencipta suatu arus kerakyatan yang mengarah kepada suatu tujuan tertentu.
Perintis Revolusi Mesir yang Anti Pertumpahan Darah
Seperti diketahui, bahawa Sayyid Quthb adalah perintis Revolusi 23 Julai yang menggulingkan kerajaan Raja Faruq yang diktator bersama para pegawai tentera di bawah pimpinan Jeneral Muhammad Najib, namun sebenarnya diotaki oleh Jamal Abdul Nasir. Buku Sayyid Quthb yg berjudul Al 'Adalah Al Ijtima'iyah fil Islam dijadikan buku pegangan wawasan pemikiran para pegawai tentera tersebut. Mereka kemudian menyifatkan Syed Qutb sebagai Mirabeau Revolusi Mesir, merujuk para Mirabeu, tokoh wartawan yang merupakan ideolog Revolusi Perancis. Pada saat itu, Sayyid Quthb sudah menjalin hubungan baik dengan Ikhwanul Muslimin, namun belum secara rasmi bergabung dengan organisasi yang dipimpin oleh Hasan Al Hudhaibi itu.
Kala itu di mesir ada 3 kumpulan yang menolak perubahan politik di Mesir dan mahukan status quo, iaitu penguasa diktator untuk mempertahankan kezalimannya, penjajah penyokong rejim diktator, dan rejim yang tunduk pada negara penjajah. Sayyid memandang bahawa perubahan melalui rampasan kuasa ini perlu disokong kerana bersih dari pertumpahan darah dan terhindar dari jatuhnya korban pihak awam.
Dalam hal ini, Ketua Ikhwanul Muslimin juga menyokong revolusi yang bertujuan untuk menghilangkan kezaliman dan menggantikannya dengan Islam. Mahmud Al Azib, seorang pemimpin Ikhwan di Port Said menceritakan, "Sesungguhnya pemimpin kami dan Ustadz Sayyid Quthb adalah orang yang menjaga revolusi sejak janin hingga lahir."
"Beberapa hari sebelum revolusi meletus, kami menerima arahan dari Sayyid Quthb untuk menyiapkan diri. Ketika aku menerima arahan tersebut, tepatnya 19 June 1952, aku langsung datang ke Kaherah dan menuju rumahnya. Di sana telah berkumpul beberapa pemimpin revoluasi, diantaranya adalah Jamal Abdul Nasir. Sayyid Qutb berkata agar aku dan pasukanku menyiapkan diri. Perintah tersebut juga berlaku untuk induk pertubuhan Ikhwanul Muslimin yang awam. Selain itu, ia juga berpesan jika kami mendengar terjadinya revolusi, maka kami harus menjaga kestabilan keamanan di wilayah Port Said. Ia tidak lupa memperingatkan kami untuk mengelakkan pertumpahan darah, "tulis Dr Shalah Khalidi dalam Sayyid Quthb, Minal Milad ilal Istisyhad.
Lihatlah bagaimana Sayyid menyatakan agar revolusi berjalan tanpa pertumpahan darah!
Selepas kejayaan revolusi tak berdarah, Dewan Tentera mengadakan perayaan penghormatan untuk Sayyid Quthb. Dalam sambutannya, Sayyid mengatakan, "Sesungguhnya masa revolusi baru sahaja bermula. Kita tidak boleh merasa puas dan memujinya, kerana revolusi belum menghasilkan sesuatu yang boleh dikenang. Turunnya raja bukanlah tujuan revolusi ini. Tujuannya adalah mengembalikan negara kepada Islam. Ulasan masa kerajaan, aku telah menyiapkan diri untuk masuk penjara setiap saat. Pada saat inipun, diriku juga tidak selamat dari ancaman penjara, dan aku juga menyiapkan diri untuk menerimanya. Bahkan peluang diriku dipenjara lebih besar dari sebelumnya. "
Jamal Abdul Nasir pun berdiri dan berkata lantang, "saudaraku Sayyid, demi Allah! Mereka tidak akan dapat menyakitimu sebelum mereka melangkahi mayat kami terlebih dulu. Kami berjanji padamu dengan nama Allah bahawa kami bersedia menjadi pelindungmu sampai mati! "
Pernyataan Jamal Abdul Nasir tersebut hanya dusta belaka, kerana kita tahu kemudian Syed Qutb dihukum gantung sampai mati oleh Jamal Abdul Nasir!
Kaedah Pergerakan Islam
Saat berada di penjara, Sayyid melakukan muhasabah atas pelbagai peristiwa yang menimpanya dan menimpa Ikhwanul Muslimin. Sayyid mengalami perubahan corak berfikir. Di antaranya mengenai kaedah yang seharusnya digunakan oleh gerakan Islam dalam berjuang meninggikan kalimah Allah. Sayyid berpendapat bahawa gerakan Islam mendasar yang membuat mereka mudah sekali dihentam dan dihancurkan oleh musuh-musuhnya.
Menurutnya, kesalahan kaedah lama terletak pada dua hal. Pertama, berkecimpung secara aktif dalam politik praktikal, serta mencurahkan tenaga hanya untuk memperbaiki kelemahan-kelemahan kerajaan. Kedua, gerakan Islam selama ini juga terlalu menyibukkan diri dengan menuntut kerajaan untuk melaksanakan sistem pemerintahan syariat Islam. Padahal keadaan majoriti masyarakat justeru jauh dari pemahaman yang benar tentang akidah dan akhlak Islam.
Menurut Sayyid, kaedah gerakan Islam yang benar adalah dengan memulakan gerakannya dari dasar, yang tercermin dalam dua agenda besar. Pertama, memberi pendidkan kepada masyarakat dan tidak berkecimpung di pemerintahan. Kedua, melindungi dakwah dan gerakan Islam dari kemusnahan. Hal ini dapat dilakukan melalui pemberian latihan khusus kepada beberapa kumpulan pemuda agar mampu melaksanakan tugas melindungi organisasi dengan baik.
Dalam hal ini Syed Qutb dan rakannya berharap membentuk sebuah gerakan Islam baru yang berdiri di atas konsep gerakan Islam terbaru berdasarkan perenungan Sayyid. Namun, gerakan itu tidak pernah disaksikan oleh Sayyid.
Sayyid Menolak Idea Pembunuhan Jamal Abdul Nasir
Ahmad Abdul Majid, salah satu daripada lima komander yang mengatur organisasi Ikhwanul Muslimin pernah berkata, "Kami pernah mempunyai idea untuk membunuh Jamal Abdul Nasir kepada Sayyid Qutb. Kami punya seorang anggota yang bekerja sebagai pengawal Jamal, sehingga mudah baginya untuk melaksanakan pembunuhan tersebut, ia berkali-kali menawarkan hal itu pada kami. Namun Sayyid menolaknya.
Ia menjawab, 'Aku tidak mahu kamu menyibukkan diri dengan masalah ini. Walaupun tujuan kamu sebenarnya adalah untuk menguasai undang-undang pemerintahan dan menggantikannya dengan pelaksanaan hukum Syariat Islam. Bukan kerana menganggap ini sebagai masalah politik atau bangsa, atau sekadar melakukan reformasi kecil-kecilan. Kita mahukan Islam ada di jiwa dan hati masyarakat sebelum melakukan apa-apa tindakan. Kita tidak boleh membuang masa untuk memikirkan cara pelaksanaan hukum syariat Islam dengan cara kekerasan atau kekuatan bersenjata, sebelum dasar asas Islam itu boleh diterima dengan baik oleh seluruh elemen masyarakat. Dengan sendirinya, mereka akan menggunakan asas itu dalam sistem undang-undang yang mereka miliki. Beginilah dahulu cara Rasulullah berdakwah bersama para sahabatnya, sehingga akhirnya asas tersebut boleh berkembang dan berubah menjadi asas yang kukuh dan kuat. Kemudian setelah itu, pndasi tersebut dibina menjadi sistem undang-undang di bandar Madinah. Sebenarnya mudah saja bagi Rasulullah untuk memerintahkan salah satu sahabatnya untuk membunuh Abu Jahal atau orang lain yang menghalang-halangi usaha dakwah beliau. Akan tetapi, beliau tidak mahu melakukannya, walaupun mudah untuk direalisasikan kerana para sahabat akan mematuhi perintahnya dengan segera. Namun, sekali lagi, beliau enggan berbuat demikian, kerana hal tersebut bukanlah merupakan cara berdakwah yang benar. '"(Ahmad Abdul Hamid, Al Qishash Al Kamilah li tanzhim)
Sayyid Quthb Anti Mengkafirkan Sesama Muslim
Sayyid Quthb dalam Limadza A'damuni, berkata, "Kami tidak pernah mengkafirkan orang lain. Bohong kalau dikatakan kami telah mengkafirkan sesama muslim. Yang kami katakan adalah, 'Jika dilihat dari segi ketidaktahuan mereka tentang akidah Islam dan tafsirannya yang benar, dan juga jauhnya mereka dari kehidupan Islami, maka dapat dikatakan bahawa mereka berada dalam keadaan yang mirip dengan keadaan masyarakat Jahiliyah dahulu.' Soal mendirikan pemerintahan Islam, itu bukanlah tujuan yang harus direalisasikan oleh gerakan kami. Jauh lebih penting bagi kami untuk mengutamakan menanamkan akidah dan pendidikan akhlak Islam, daripada menghukum orang lain dengan gelaran yang kafir. "
Sayyid Quthb dan Penggunaan Senjata
Dalam Al Ikhwan Al Muslimun: Ahdats Shana'a At Tarikh, Ustaz Mahmud Abdul Halim menulis artikel tentang hubungan Sayyid Quthb dan Ikhwanul Muslimin. Disebutkan perjuangan Ikhwanul Muslimin yang telah mengobarkan perlawanan melawan tentera British di Terusan Suez pada akhir 1951. Inggeris menghadapi perlawanan ini secara kejam dengan menghancurkan rumah-rumah dan membunuh banyak orang. Melihat banyaknya korban yang jatuh, sebahagian pemuda Ikhwanul Muslminin berpendapat bahawa mereka harus melawan pasukan Inggeris secara penuh dengan seluruh kekuatan yang dimiliki. Namun, sebahagian yang lain berpendapat bahawa perlawanan harus dilakukan secara cermat dan penuh perhitungan, sambil menunggu waktu yang tepat untuk menyerang markas tentera Inggeris. Perbezaan pendapat ini membuat keadaan semakin membingungkan, mereka menunggu pendapat pimpinan Ikhwanul Muslimin, Ustaz Hasan Al Hudhaibi.
Saat itulah Sayyid Quthb maju meminta keputusan Hasan Al Hudhaibi untuk menyelesaikan perbezaan pendapat. Sayyid menyokong perjuangan para pemuda Ikhwan Muslimin, meskipun Sayyid bukan anggota Ikhwan ketika itu. Ia menulis artikel bertajuk "Pendapat Ikhwan dan Pendapat Islam" di akhbar Al Mashri.
"Pada saat ini, rakyat sangat memerlukan perkataan yang tegas, jelas, dan rasmi dari Ikhwan Muslimin, kerana keadaaan sudah semakin mendesak. Saudara-saudara pergerakan Islam, termasuk aku di dalamnya merupakan orang yang paling bersemangat mendengar kenyataan ini terhadap pelbagai persoalan yang dihadapi bangsa. "
"Sesungguhnya peranan Islam dalam perjuangan rakyat selalu merupakan peranan yang positif. Saat ini, rakyat berjuang untuk mencapai dua tujuan agung, iaitu tidak secara mutlak dari setiap penjajahan asing, dan tujuan untuk mencapai keadilan sosial yang bebas dari segala eksploitasi. Pendapat Islam mengenai hal ini telah jelas, lantas bagaimana pendapat Ikhwan? "
Al Hudhaibi menyambut baik teguran dari Sayyid, ia menjawab melalui akhbar yang sama dengan tajuk "Ikhwan Ikhwan" yang mengandungi memperkukuhkan semangat jihad para pemuda Ikhwan.
Selain itu, dalam konsep pemikiran gerakan Islam baru, Sayyid Quthb mengatakan perlunya melakukan usaha penjagaan gerakan Islam jika diserang secara konfrontasi oleh pihak luar.
"Dalam masa yang sama, seiring dengan berjalannya agenda-agenda tarbiyah, harakah perlu dilindungi daripada pelbagai serangan pihak luar-baik berupa penghancuran, pembekuan terhadap kegiatan-kegiatannya, penyiksaan terhadap anggota-anggotanya, dan pengusiran terhadap keluarga dan anak-anak mereka, yang dikendalikan oleh konspirasi-konspirasi dan senario-senario musuh. Sebagaimana hal itu pernah menimpa Ikhwanul Muslimin tahun 1948, tahun 1954, dan kemudian tahun 1957. Juga sebagaimana yang kami dengar dan kami baca mengenai apa yang menimpa jamaah-jamaah yang lain, seperti Jamaah Islamiyah Pakistan. Ia berjalan di atas jalan yang sama dan tumbuh dari senario dan konspirasi antarabangsa yang sama.
Penjagaan ini dapat dilakukan dengan membentuk kumpulan yang dilatih berkorban untuk menjadi tumbal selepas mendapat tarbiyah Islam. Mulai dari landasan aqidah sampai pada akhlak. kumpulan ini bukan untuk memulakan menyerang, bukan pula untuk menggulingkan kerajaan, atau ikut serta dalam kegiatan-kegiatan politik tempatan, tidak! Selama harakah dalam keadaan aman dan stabil dalam melaksanakan ta'lim, menanamkan pemahaman, tarbiyah. dan pengarahan. Selama dakwah tetap kuat dan tidak dihadang dengan kekuatan, tidak dihancurkan dengan kekerasan, dan tidak pula mendapat seksaan, pengusiran, dan pembunuhan, maka kumpulan ini tidak boleh campur tangan dalam kegiatan-kegiatan yang sedang berlangsung. Akan tetapi, ia ikut campur tangan hanya ketika harakah, dakwah, dan jamaah diserang. Ketika itu. kumpulan ini harus melawan dengan cara menyerang pihak yang menyerang, setakat agar harakah boleh terus berjalan. Sebab, kejayaan dalam melaksanakan sistem Islam dan berhukum dengan syariat Islam itu bukanlah tujuan jangka pendek. Kerana hal itu tidak dapat terealisir kecuali setelah memindahkan masyarakat itu sendiri, atau sejumlah orang yang mencukupi dari masyarakat itu yang mempunyai nilai dan berat dalam kehidupan umum. Kepada aqidah Islam yang benar kemudian kepada sistem Islam, dan kepada tarbiyah Islamiyah yang benar di atas akhlak Islam. Walaupun hal itu akan memakan masa yang lama dan melalui tahap-tahap yang lambat. "
Dengan demikian, kita melihat ada dua keadaan di mana Sayyid Quthb menyokong kekerasan bersenjata, yakni dalam hal mengusir penjajah dan dalam hal mempertahankan kelangsungan dakwah yang diserang terlebih dahulu. Namun, jika gerakan Islam tidak diserang lebih dahulu, maka tidak dibenarkan melakukan serangan terlebih dulu.
***
Dengan demikian, menurut Dr. Munir Muhammad Al Ghadban, Sayyid Quthb adalah orang yang anti kekerasan, bahkan ia adalah korban dari tindak kekerasan. Beliau tidak menafikan bahawa sebahagian ijtihad Sayyid Quthb dipengaruhi oleh sifat dan keadaan persekitaran yang terjadi di masanya. Namun, tidak menutup kemungkinan kalau beberapa ijtihadnya ternyata bertentangan dengan sifat dan keadaan tersebut.
"Harus aku katakan bahawa Islam itu lebih besar dari ini semua ... Islam adalah peraturan hidup yang sempurna. Islam itu tidak tegak kecuali dengan tarbiyah dan pembentukan individu. Kecuali dengan menegakkan syariat Allah di dalam kehidupan manusia setelah mereka di-tarbiyah secara Islami. Islam itu bukan sekadar pemikiran yang diedarkan tanpa dilaksanakan dalam realiti yang nyata, yang pertama pada tarbiyah dan yang terakhir pada sistem kehidupan dan negara. "
"Sesungguhnya, Islam itu tidak akan tegak di sebuah negara yang di dalamnya tidak terdapat gerakan tarbiyah, yang pada akhirnya wujud sebagai sistem Islam yang menjalankan undang-undang mengikut syariat Allah. Inilah kata-kata terakhir dari seseorang yang tengah menyongsong Wajah Allah dengan mengikhlaskan hati dan menyampaikan dakwahnya sampai akhir hayatnya, "tulis Sayyid dalam mesej terakhirnya, Limadza 'Adamuni (Mengapa Aku Dihukum Mati?).
Sebaliknya, oleh kalangan penguasa sekular, media massa, dan penyelidik Barat, Syed Qutb mendapat stempel buruk. Ia digelar sebagai 'ideologi Gerakan Radikal Islam', 'Bapak Islam Fundamentalis', bahkan 'Guru Para pengganas'. Sebutan itu dilekatkan kuat pada Sayyid kerana tokoh-tokoh radikal Islam menjadikan tulisan-tulisan Sayyid sebagai inspirasi gerakan mereka, yang umumnya memilih jalur kekerasan bersenjata. "
Dalam buku “Benarkah Ia Guru Para Teroris?” yang diterbitkan pada bulan Januari 2012 lalu. Buku dengan judul asli Sayyid Quthb Dhiddal ‘Anf (Sayyid Quthb versus Kekerasan) ini merupakan karya Dr. Munir Muhammad Al Ghadban. Beliau adalah seorang penulis dan peneliti Islam yang berasal dari Syiria. Salah satu karyanya yang banyak beredar di Malaysia,Indonesia adalah Manhaj Haraki.
Dengan berbekal berbagai karya tulis Sayyid Quthb dan beberapa buku sekunder tentang Sayyid, Dr Munir Muhammad Al Ghadban meneliti pemikiran Sayyid terhadap kekerasan dalam mencapai tujuan dakwahnya. Dan berdasarkan penelitiannya tersebut, ia berkesimpulan bahwa Sayyid bukanlah seorang penganjur kekerasan dan terorisme seperti yang banyak dilakukan para pengagum Sayyid Quthb ini.
Buku ini diberi pengantar oleh Dr. Muhammad 'Imarah yang menjelaskan perjalanan hidup Syed Qutb sejak kecil hingga dihukum mati di tiang gantungan secara ringkas. Ia menyebutkan perubahan corak pemikiran Sayyid Quthb di sepuluh tahun terakhir kehidupannya di penjara tentera yang teramat berat. Ia, Sayyid, menuduh semua jemaah Islam sebagai jahiliyah dan kafir. Bahkan ia juga menuduh umat Islam telah murtad dan Islam telah terputus sejak beberapa abad lalu. Dalam Ma'alim fith Thariq, ia berkata, "Sesungguhnya kewujudan umat Islam telah terputus sejak beberapa abad yang lalu. Dan yang diperlukan sekarang adalah menjadikan mereka sebagai Muslim yang baru. "Bahagian inilah yang nanti juga akan dibincangkan oleh Dr. Munir Muhammad Al Ghadban saat mengurai pemikiran Sayyid Quthb, dan kesimpulannya adalah bahawa pemikiran Sayyid tentang ini adalah "ijtihad yang keliru" atau "desahan yang tertahan dari orang yang dizalimi". Dr. Muhammad 'Imarah memilih untuk menakwil ungkapan ini dalam koridor "penjelasan tambahan" yang ditulis Sayyid dalam plotnya.
Para pengagumnya yang menelan pendapat ini mentah-mentah dengan serta-merta mengangkat pedang untuk terjun di tengah debu "anarkisme brutal" yang akan menghancurkan satu generasi pemuda Islam. Mereka adalah orang yang mempunyai pemahaman yang salah mengenai maksud dari ungkapan itu. Dengan pemahaman yang salah tersebut, mereka mengisytiharkan perang terhadap "negara yang dipimpin dengan hukum kufar."
Menurut Dr. Muhammad 'Imarah, mereka telah menempuh jalan yang tidak ada hubungannya sama sekali dengan Sayyid Quthb, dan Sayyid tidak bertanggungjawab atas perbuatan mereka. Mereka berpedoman dengan fatwa Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah ketika menghadapi pasukan Tartar. Namun, setelah berjalan sekitar 20 tahun sejak tragedi "anarkisme buta", mereka mula menilai pemikirannya dan menyedari kekeliruannya dalam berpedoman pada fatwa Ibnu Taimiyah tersebut yang tidak seharusnya digunakan dalam menghadapi segala bentuk permasalahan.
Berdasarkan kajiannya, Dr. Munir Muhammad Al Ghadban mengambil kesimpulan bahawa Syed Qutb bukanlah penganjur kekerasan, bahkan ia adalah penganjur keamanan, dan anti pertumpahan darah. Berikut ini beberapa point dari kajian beliau tentang pemikiran Sayyid Quthb.
Sayyid Berjihad dengan Pena dan Kata-kata, Bukan Pedang dan Senjata
"Pada tahun 1951, aku terlibat perseteruan hebat dengan keadaan pemerintahan yang ada-iaitu pemerintahan feudalisme dan kapitalisme-melalui pena, ceramah, dan pelbagai pertemuan. Mengenai masalah ini, aku menerbitkan dua buah buku-di samping juga menerbitkan ratusan majalah di pelbagai surat khabar, antara lain: Al Hizbul Wathani Al Jadid (Parti Nasional Baru), Al Hizbul Isytiraki (Parti Sosialis), majalah Ad Da'wah yang diterbitkan oleh Ustadz Shalih Al 'Isymawi, majalah Ar Risalah, dan berbagai majalah yang mahu menerima dan menyiarkan tulisanku. Ketika itu, aku tidak bergabung dengan satu parti apa pun. Keadaan seperti ini berjalan sampai terjadi revolusi 23 Julai 1952, "tulis Sayyid dalam Limadza A'damuni.
Dalam Dirasat Islamiyah, pada bab Kekuatan Kata-kata, Sayyid menulis,
"Di beberapa saat, iaitu saat-saat perjuangan yang pahit yang dilakukan ummat di masa yang lalu, saya didatangi oleh gagasan putus asa, yang terbentang di depan mata saya dengan jelas sekali. Di saat-saat seperti ini saya bertanya kepada diri saya: Apa gunanya menulis? Apakah nilainya majalah-majalah yang memenuhi halaman akhbar-akhbar? Apakah tidak lebih baik dan pada semuanya ini kalau kita mempunyai sebuah pistol dan beberapa peluru, selepas itu kita berjalan ke luar dan menyelesaikan persoalan kita dengan ketua-ketua yang berbuat sewenang-wenang dan melampaui batas? Apa gunanya kita duduk di meja, lalu mengeluarkan semua kemarahan kita dengan kata-kata, dan membuang-buang seluruh tenaga kita untuk sesuatu yang tidak akan sampai kepada ketua-ketua yang harus dihancurkan itu?
Saya tidak menafikan bahawa saat-saat seperti ini menjadikan saya amat menderita. Ia memenuhi diriku dengan kegelapan dan putus asa Saya merasa malu kepada diri saya sendiri, sebagaimana malunya seorang yang lemah tidak dapat berbuat sesuatu yang berguna.
Tetapi untunglah saat-saat seperti itu tidak berlangsung lama. Saya kembali mempunyai harapan dalam kekuatan kata-kata. Saya bertemu dengan beberapa orang yang membaca beberapa majalah yang saya tulis, atau saya menerima surat dan sebahagian mereka. Lalu kepercayaan saya akan gunanya media seperti ini kembali lagi. Saya merasa bahawa mereka mempercayakan sesuatu kepada saya: sesuatu yang tidak begitu berbentuk yang terdapat dalam diri mereka. Tetapi mereka menunggu-nunggunya, bersiap-siap untuknya dan percaya kepadanya.
Saya merasa bahawa tulisan-tulisan para pejuang yang bebas, tidak semuanya hilang begitu sahaja, kerana ia boleh membangunkan orang-orang yang tidur, membangkitkan semangat orang-orang yang tidak bergerak, dan mencipta suatu arus kerakyatan yang mengarah kepada suatu tujuan tertentu, walaupun belum mengkristal lagi dan belum jelas lagi. "
Dalam hal ini, Syed Qutb memilih berjihad dengan pena dan kata-kata daripada dengan senjata api kerana menurutnya ia boleh membangunkan orang-orang yang tidur, membangkitkan semangat orang-orang yang tidak bergerak, dan mencipta suatu arus kerakyatan yang mengarah kepada suatu tujuan tertentu.
Perintis Revolusi Mesir yang Anti Pertumpahan Darah
Seperti diketahui, bahawa Sayyid Quthb adalah perintis Revolusi 23 Julai yang menggulingkan kerajaan Raja Faruq yang diktator bersama para pegawai tentera di bawah pimpinan Jeneral Muhammad Najib, namun sebenarnya diotaki oleh Jamal Abdul Nasir. Buku Sayyid Quthb yg berjudul Al 'Adalah Al Ijtima'iyah fil Islam dijadikan buku pegangan wawasan pemikiran para pegawai tentera tersebut. Mereka kemudian menyifatkan Syed Qutb sebagai Mirabeau Revolusi Mesir, merujuk para Mirabeu, tokoh wartawan yang merupakan ideolog Revolusi Perancis. Pada saat itu, Sayyid Quthb sudah menjalin hubungan baik dengan Ikhwanul Muslimin, namun belum secara rasmi bergabung dengan organisasi yang dipimpin oleh Hasan Al Hudhaibi itu.
Kala itu di mesir ada 3 kumpulan yang menolak perubahan politik di Mesir dan mahukan status quo, iaitu penguasa diktator untuk mempertahankan kezalimannya, penjajah penyokong rejim diktator, dan rejim yang tunduk pada negara penjajah. Sayyid memandang bahawa perubahan melalui rampasan kuasa ini perlu disokong kerana bersih dari pertumpahan darah dan terhindar dari jatuhnya korban pihak awam.
Dalam hal ini, Ketua Ikhwanul Muslimin juga menyokong revolusi yang bertujuan untuk menghilangkan kezaliman dan menggantikannya dengan Islam. Mahmud Al Azib, seorang pemimpin Ikhwan di Port Said menceritakan, "Sesungguhnya pemimpin kami dan Ustadz Sayyid Quthb adalah orang yang menjaga revolusi sejak janin hingga lahir."
"Beberapa hari sebelum revolusi meletus, kami menerima arahan dari Sayyid Quthb untuk menyiapkan diri. Ketika aku menerima arahan tersebut, tepatnya 19 June 1952, aku langsung datang ke Kaherah dan menuju rumahnya. Di sana telah berkumpul beberapa pemimpin revoluasi, diantaranya adalah Jamal Abdul Nasir. Sayyid Qutb berkata agar aku dan pasukanku menyiapkan diri. Perintah tersebut juga berlaku untuk induk pertubuhan Ikhwanul Muslimin yang awam. Selain itu, ia juga berpesan jika kami mendengar terjadinya revolusi, maka kami harus menjaga kestabilan keamanan di wilayah Port Said. Ia tidak lupa memperingatkan kami untuk mengelakkan pertumpahan darah, "tulis Dr Shalah Khalidi dalam Sayyid Quthb, Minal Milad ilal Istisyhad.
Lihatlah bagaimana Sayyid menyatakan agar revolusi berjalan tanpa pertumpahan darah!
Selepas kejayaan revolusi tak berdarah, Dewan Tentera mengadakan perayaan penghormatan untuk Sayyid Quthb. Dalam sambutannya, Sayyid mengatakan, "Sesungguhnya masa revolusi baru sahaja bermula. Kita tidak boleh merasa puas dan memujinya, kerana revolusi belum menghasilkan sesuatu yang boleh dikenang. Turunnya raja bukanlah tujuan revolusi ini. Tujuannya adalah mengembalikan negara kepada Islam. Ulasan masa kerajaan, aku telah menyiapkan diri untuk masuk penjara setiap saat. Pada saat inipun, diriku juga tidak selamat dari ancaman penjara, dan aku juga menyiapkan diri untuk menerimanya. Bahkan peluang diriku dipenjara lebih besar dari sebelumnya. "
Jamal Abdul Nasir pun berdiri dan berkata lantang, "saudaraku Sayyid, demi Allah! Mereka tidak akan dapat menyakitimu sebelum mereka melangkahi mayat kami terlebih dulu. Kami berjanji padamu dengan nama Allah bahawa kami bersedia menjadi pelindungmu sampai mati! "
Pernyataan Jamal Abdul Nasir tersebut hanya dusta belaka, kerana kita tahu kemudian Syed Qutb dihukum gantung sampai mati oleh Jamal Abdul Nasir!
Kaedah Pergerakan Islam
Saat berada di penjara, Sayyid melakukan muhasabah atas pelbagai peristiwa yang menimpanya dan menimpa Ikhwanul Muslimin. Sayyid mengalami perubahan corak berfikir. Di antaranya mengenai kaedah yang seharusnya digunakan oleh gerakan Islam dalam berjuang meninggikan kalimah Allah. Sayyid berpendapat bahawa gerakan Islam mendasar yang membuat mereka mudah sekali dihentam dan dihancurkan oleh musuh-musuhnya.
Menurutnya, kesalahan kaedah lama terletak pada dua hal. Pertama, berkecimpung secara aktif dalam politik praktikal, serta mencurahkan tenaga hanya untuk memperbaiki kelemahan-kelemahan kerajaan. Kedua, gerakan Islam selama ini juga terlalu menyibukkan diri dengan menuntut kerajaan untuk melaksanakan sistem pemerintahan syariat Islam. Padahal keadaan majoriti masyarakat justeru jauh dari pemahaman yang benar tentang akidah dan akhlak Islam.
Menurut Sayyid, kaedah gerakan Islam yang benar adalah dengan memulakan gerakannya dari dasar, yang tercermin dalam dua agenda besar. Pertama, memberi pendidkan kepada masyarakat dan tidak berkecimpung di pemerintahan. Kedua, melindungi dakwah dan gerakan Islam dari kemusnahan. Hal ini dapat dilakukan melalui pemberian latihan khusus kepada beberapa kumpulan pemuda agar mampu melaksanakan tugas melindungi organisasi dengan baik.
Dalam hal ini Syed Qutb dan rakannya berharap membentuk sebuah gerakan Islam baru yang berdiri di atas konsep gerakan Islam terbaru berdasarkan perenungan Sayyid. Namun, gerakan itu tidak pernah disaksikan oleh Sayyid.
Sayyid Menolak Idea Pembunuhan Jamal Abdul Nasir
Ahmad Abdul Majid, salah satu daripada lima komander yang mengatur organisasi Ikhwanul Muslimin pernah berkata, "Kami pernah mempunyai idea untuk membunuh Jamal Abdul Nasir kepada Sayyid Qutb. Kami punya seorang anggota yang bekerja sebagai pengawal Jamal, sehingga mudah baginya untuk melaksanakan pembunuhan tersebut, ia berkali-kali menawarkan hal itu pada kami. Namun Sayyid menolaknya.
Ia menjawab, 'Aku tidak mahu kamu menyibukkan diri dengan masalah ini. Walaupun tujuan kamu sebenarnya adalah untuk menguasai undang-undang pemerintahan dan menggantikannya dengan pelaksanaan hukum Syariat Islam. Bukan kerana menganggap ini sebagai masalah politik atau bangsa, atau sekadar melakukan reformasi kecil-kecilan. Kita mahukan Islam ada di jiwa dan hati masyarakat sebelum melakukan apa-apa tindakan. Kita tidak boleh membuang masa untuk memikirkan cara pelaksanaan hukum syariat Islam dengan cara kekerasan atau kekuatan bersenjata, sebelum dasar asas Islam itu boleh diterima dengan baik oleh seluruh elemen masyarakat. Dengan sendirinya, mereka akan menggunakan asas itu dalam sistem undang-undang yang mereka miliki. Beginilah dahulu cara Rasulullah berdakwah bersama para sahabatnya, sehingga akhirnya asas tersebut boleh berkembang dan berubah menjadi asas yang kukuh dan kuat. Kemudian setelah itu, pndasi tersebut dibina menjadi sistem undang-undang di bandar Madinah. Sebenarnya mudah saja bagi Rasulullah untuk memerintahkan salah satu sahabatnya untuk membunuh Abu Jahal atau orang lain yang menghalang-halangi usaha dakwah beliau. Akan tetapi, beliau tidak mahu melakukannya, walaupun mudah untuk direalisasikan kerana para sahabat akan mematuhi perintahnya dengan segera. Namun, sekali lagi, beliau enggan berbuat demikian, kerana hal tersebut bukanlah merupakan cara berdakwah yang benar. '"(Ahmad Abdul Hamid, Al Qishash Al Kamilah li tanzhim)
Sayyid Quthb Anti Mengkafirkan Sesama Muslim
Sayyid Quthb dalam Limadza A'damuni, berkata, "Kami tidak pernah mengkafirkan orang lain. Bohong kalau dikatakan kami telah mengkafirkan sesama muslim. Yang kami katakan adalah, 'Jika dilihat dari segi ketidaktahuan mereka tentang akidah Islam dan tafsirannya yang benar, dan juga jauhnya mereka dari kehidupan Islami, maka dapat dikatakan bahawa mereka berada dalam keadaan yang mirip dengan keadaan masyarakat Jahiliyah dahulu.' Soal mendirikan pemerintahan Islam, itu bukanlah tujuan yang harus direalisasikan oleh gerakan kami. Jauh lebih penting bagi kami untuk mengutamakan menanamkan akidah dan pendidikan akhlak Islam, daripada menghukum orang lain dengan gelaran yang kafir. "
Sayyid Quthb dan Penggunaan Senjata
Dalam Al Ikhwan Al Muslimun: Ahdats Shana'a At Tarikh, Ustaz Mahmud Abdul Halim menulis artikel tentang hubungan Sayyid Quthb dan Ikhwanul Muslimin. Disebutkan perjuangan Ikhwanul Muslimin yang telah mengobarkan perlawanan melawan tentera British di Terusan Suez pada akhir 1951. Inggeris menghadapi perlawanan ini secara kejam dengan menghancurkan rumah-rumah dan membunuh banyak orang. Melihat banyaknya korban yang jatuh, sebahagian pemuda Ikhwanul Muslminin berpendapat bahawa mereka harus melawan pasukan Inggeris secara penuh dengan seluruh kekuatan yang dimiliki. Namun, sebahagian yang lain berpendapat bahawa perlawanan harus dilakukan secara cermat dan penuh perhitungan, sambil menunggu waktu yang tepat untuk menyerang markas tentera Inggeris. Perbezaan pendapat ini membuat keadaan semakin membingungkan, mereka menunggu pendapat pimpinan Ikhwanul Muslimin, Ustaz Hasan Al Hudhaibi.
Saat itulah Sayyid Quthb maju meminta keputusan Hasan Al Hudhaibi untuk menyelesaikan perbezaan pendapat. Sayyid menyokong perjuangan para pemuda Ikhwan Muslimin, meskipun Sayyid bukan anggota Ikhwan ketika itu. Ia menulis artikel bertajuk "Pendapat Ikhwan dan Pendapat Islam" di akhbar Al Mashri.
"Pada saat ini, rakyat sangat memerlukan perkataan yang tegas, jelas, dan rasmi dari Ikhwan Muslimin, kerana keadaaan sudah semakin mendesak. Saudara-saudara pergerakan Islam, termasuk aku di dalamnya merupakan orang yang paling bersemangat mendengar kenyataan ini terhadap pelbagai persoalan yang dihadapi bangsa. "
"Sesungguhnya peranan Islam dalam perjuangan rakyat selalu merupakan peranan yang positif. Saat ini, rakyat berjuang untuk mencapai dua tujuan agung, iaitu tidak secara mutlak dari setiap penjajahan asing, dan tujuan untuk mencapai keadilan sosial yang bebas dari segala eksploitasi. Pendapat Islam mengenai hal ini telah jelas, lantas bagaimana pendapat Ikhwan? "
Al Hudhaibi menyambut baik teguran dari Sayyid, ia menjawab melalui akhbar yang sama dengan tajuk "Ikhwan Ikhwan" yang mengandungi memperkukuhkan semangat jihad para pemuda Ikhwan.
Selain itu, dalam konsep pemikiran gerakan Islam baru, Sayyid Quthb mengatakan perlunya melakukan usaha penjagaan gerakan Islam jika diserang secara konfrontasi oleh pihak luar.
"Dalam masa yang sama, seiring dengan berjalannya agenda-agenda tarbiyah, harakah perlu dilindungi daripada pelbagai serangan pihak luar-baik berupa penghancuran, pembekuan terhadap kegiatan-kegiatannya, penyiksaan terhadap anggota-anggotanya, dan pengusiran terhadap keluarga dan anak-anak mereka, yang dikendalikan oleh konspirasi-konspirasi dan senario-senario musuh. Sebagaimana hal itu pernah menimpa Ikhwanul Muslimin tahun 1948, tahun 1954, dan kemudian tahun 1957. Juga sebagaimana yang kami dengar dan kami baca mengenai apa yang menimpa jamaah-jamaah yang lain, seperti Jamaah Islamiyah Pakistan. Ia berjalan di atas jalan yang sama dan tumbuh dari senario dan konspirasi antarabangsa yang sama.
Penjagaan ini dapat dilakukan dengan membentuk kumpulan yang dilatih berkorban untuk menjadi tumbal selepas mendapat tarbiyah Islam. Mulai dari landasan aqidah sampai pada akhlak. kumpulan ini bukan untuk memulakan menyerang, bukan pula untuk menggulingkan kerajaan, atau ikut serta dalam kegiatan-kegiatan politik tempatan, tidak! Selama harakah dalam keadaan aman dan stabil dalam melaksanakan ta'lim, menanamkan pemahaman, tarbiyah. dan pengarahan. Selama dakwah tetap kuat dan tidak dihadang dengan kekuatan, tidak dihancurkan dengan kekerasan, dan tidak pula mendapat seksaan, pengusiran, dan pembunuhan, maka kumpulan ini tidak boleh campur tangan dalam kegiatan-kegiatan yang sedang berlangsung. Akan tetapi, ia ikut campur tangan hanya ketika harakah, dakwah, dan jamaah diserang. Ketika itu. kumpulan ini harus melawan dengan cara menyerang pihak yang menyerang, setakat agar harakah boleh terus berjalan. Sebab, kejayaan dalam melaksanakan sistem Islam dan berhukum dengan syariat Islam itu bukanlah tujuan jangka pendek. Kerana hal itu tidak dapat terealisir kecuali setelah memindahkan masyarakat itu sendiri, atau sejumlah orang yang mencukupi dari masyarakat itu yang mempunyai nilai dan berat dalam kehidupan umum. Kepada aqidah Islam yang benar kemudian kepada sistem Islam, dan kepada tarbiyah Islamiyah yang benar di atas akhlak Islam. Walaupun hal itu akan memakan masa yang lama dan melalui tahap-tahap yang lambat. "
Dengan demikian, kita melihat ada dua keadaan di mana Sayyid Quthb menyokong kekerasan bersenjata, yakni dalam hal mengusir penjajah dan dalam hal mempertahankan kelangsungan dakwah yang diserang terlebih dahulu. Namun, jika gerakan Islam tidak diserang lebih dahulu, maka tidak dibenarkan melakukan serangan terlebih dulu.
***
Dengan demikian, menurut Dr. Munir Muhammad Al Ghadban, Sayyid Quthb adalah orang yang anti kekerasan, bahkan ia adalah korban dari tindak kekerasan. Beliau tidak menafikan bahawa sebahagian ijtihad Sayyid Quthb dipengaruhi oleh sifat dan keadaan persekitaran yang terjadi di masanya. Namun, tidak menutup kemungkinan kalau beberapa ijtihadnya ternyata bertentangan dengan sifat dan keadaan tersebut.
"Harus aku katakan bahawa Islam itu lebih besar dari ini semua ... Islam adalah peraturan hidup yang sempurna. Islam itu tidak tegak kecuali dengan tarbiyah dan pembentukan individu. Kecuali dengan menegakkan syariat Allah di dalam kehidupan manusia setelah mereka di-tarbiyah secara Islami. Islam itu bukan sekadar pemikiran yang diedarkan tanpa dilaksanakan dalam realiti yang nyata, yang pertama pada tarbiyah dan yang terakhir pada sistem kehidupan dan negara. "
"Sesungguhnya, Islam itu tidak akan tegak di sebuah negara yang di dalamnya tidak terdapat gerakan tarbiyah, yang pada akhirnya wujud sebagai sistem Islam yang menjalankan undang-undang mengikut syariat Allah. Inilah kata-kata terakhir dari seseorang yang tengah menyongsong Wajah Allah dengan mengikhlaskan hati dan menyampaikan dakwahnya sampai akhir hayatnya, "tulis Sayyid dalam mesej terakhirnya, Limadza 'Adamuni (Mengapa Aku Dihukum Mati?).