Kunjungan Tetamu

OK TAK BLOG NI?

Pilih Tajuk Melarik

get this widget here

Followers

Saudara/ri jelajah dari penjuru dunia

Flag Counter

Wednesday, January 19, 2011

RAHSIA PISANG

Tahukah anda buah apakah yang paling berkhasiat dalam dunia ni?
Yaaa...jawapannya ialah Pisang.

Namun ramai di antara kita masih memperlekehkan Pisang. Mereka menganggap pisang sebagai buah yang low standarnd dan buah kampung. sebaliknya mekera  menganggap buah-buahan luar negara seperti epel,anggur,strawberi lebih bagus,berkhasiat dan lebih high class...

Sebenarnya mereka telah silap.Pisang adalah jauh lebih baik daripada semua buah-buah yang disebutkan di atas.Pisang mengandungi tiga jenis gula semulajadi yang terpenting iaitu sukrosa, fruktosa and glukosa. Selain itu ia juga kaya dengan serat.

Menurut kajian yang dijalankan,pisang adalah berkhasiat dalam mengurangkan penyakit-penyakit seperti berikut;-

Kemurungan
Satu kajian oleh MIND kepada orang yang mengalami masalah kemurungan telah mendapati bahawa pisang telah membantu mengurangkan tahap tekanan dan kemurungan yang mereka hadapi.Ini adalah kerana,pisang mengandungi sejenis protein yang digelarkan tryptophan.Trytophan ini akan ditukarkan oleh badan kepada serotonin yang mana unsur ini membuatkan tubuh badan kita menjadi lebih rileks dan meningkat mood seseorang. Ia membantu meningkat kesegaran tubuh badan.

Premenstrual Syndrome (PMS)
Masalah PMS adalah masalah orang perempuan yang moody ketika datangnya haid. Bagi mengurangkan masalah PMS ni, ramai yang mengambil jalan mudah dengan menelan pil ubat saja. Selepas ini,anda tak perlu lagi makan pil/ubat yang mahal itu.Sebaliknya,amalkan makan pisang kerena pisang mengandungi vitamin B6 yang pisang mengawal paras glukosa di dalam darah.Apabila paras glukosa dalam darah terkawal dangan baik,ianya mengurangkan perasaan moody anda.

Anemia
Di dalam pisang terdapat kandungan zat besi atau iron yang tinggi.iron ini akan merangsangkan pemberitahuan hemoglobin di dalam darah kita. Jadi, ia sangat membantu dalam masalah tekanan darah dan strok. Jabatan Pemakanan dan Ubatan Amerika Syarikat telah mengiktiraf bahawa pisang memang membantu manusia dalam menangani masalah tekanan darah dan strok.

Mencerdaskan Otak
satu kajian yang dijalankan kepada seramai 200 palajar di Twickenhem mendapati,pisang membantu semua palajar tersebut dalam mencergaskan otak mereka.sepanjang minggu peperiksaan,semua palajar telah memberi makan pisang pada waktu makan pagi,tea break dan makan tengah hari.hasil yang ditujukkan amat positif.

Penghadaman
kandungan fiber yang tinggi di dalam pisang membantu tubuh kita dalam proses penghadaman makanan.

Ulser
Pisang adalah buah yang enak dan lembut serta membuat tekstur yang senang dihadam. selain itu ianya mempunyai sifat antacid atau peneutral kepada asid yang dapat mengurangkan tahap asid di dalam usus.

Masalah Perokok
Oleh kerana pisang kaya dengan kandungan vitamin B6 &B12, Potassium dan mangesium, ianya juga digunakan oleh perokok-perokok tegar dalam membantu mereka mengurangkan tabiat merokok. Unsur seperti B6,B12 dan Potassium dapat mengurangkan kesan ketagihan nikotin.

Stress/Tekanan
Potassium yang ada di dalam pisang adalah mineral asas yang dapat mengawal tahap kandungan air dan oksigen dalam darah. Ia dapat membantu mengawal penghantaran oksigen ke otak dan mengawal tahap metabolik dalam badan.Ini secara tak langsungnya membentu mereka mengalami masalah tekanan.

Strok
satu kajian yang dijalankan oleh "The New Englang Jounal of Medicine" membuktikan bahawa,amalan memakan pisang dapat mengurangkan risiko sebanyak 40% daripada risiko mati disebabkan strok.

Pisang memang terbukti mempunyai pelbagai khasiat yang dapat membantu manusia dalam menangami masalah kesihatan manusia. Pisang adalah buah penawar yang mujarab.Sekiranya dibandingkan pisang dengan epal, Pisang adalah jauh lebih baik samada daripada segi rasa mahupun khasiat.

Kandungan protein dalam pisang adalah empat kali lebih banyak daripada epal. Karbohidrat dua kali lebih, Phosphorus  tiga kali lebih, Vitamin A dan Iron lima kali lebih, mineral dan vitamin lain adalah dua kali lebih banyak daripada epal.

Sekarang....adakah anda masih lagi beranggapan bahawa pisang adalah buah yang low class???
saya kini telah menjadikan pisang sebagai buah kegemaran saya.

anda bagaimana???
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sila Komen Disini