
sebenar-benar perkataan ialah kitab Allah dan sebaik-baik jalan pimpinan ialah jalan pimpinan Muhammad (s.a.w) dan (sebaliknya) sejahat-jahat perkara ialah perkara-perkara baharu (yang) diada-adakan dalam agama), sedang tiap-tiap perkara baharu (yang diada-adakan dalam agama) itu adalah bid'ah dan tiap-tiap bid'ah itu sesat..
Kunjungan Tetamu
OK TAK BLOG NI?
Pilih Tajuk Melarik
Followers
Sunday, March 1, 2015
Salah faham dengan pemikiran Sayyid Quthub
Perbahasan akan menarik kita sudah menelaah kitab-kitab Sayyid Quthub terutama tiga kitab beliau yang sering dikritik, iaitu Fii Zhilaal Al-Qur`aan, Ma'aalim Fii At-Tariq, dan Al-'Adaalah Al-Ijtimaa'iyyah Fii Al-Islaam .
Adapun membincangkan apalagi melakukan kritikan kepada ahlul bayaan pada zamannya serta pemilik madrasah tafsir tanpa menelaah kitab-kitabnya secara terperinci maka potensi kekeliruan dan kesalahan sangat besar. Apalagi sekadar bergantung nukilan orang tanpa merujuk kepada kitab asalnya.
Dalam manhaj ilmiyah hal yang seperti itu dipandang cacat. Bagaimana melakukan kritikan kalau tak tahu pemikiran yang dikritiknya?
Saya ambil contoh. Dalam status seorang Ustadz ucapan Syaikh Muhtar Muhsin bahawa dalam setiap paragrap dari Fii Zhilaal Al-Qur`aan terdapat pembahasan Al-Haakimiyyah. Kemudian diaminkan. Tanpa ada ta'qiib. Tentu saja kenyataan beliau adalah penyataan yang ghuluw. Kerana itu, alangkah baiknya Ustaz itu membeli kitab Fii Zhilaal Al-Qur`aan. Dan tidak meremehkannya sebagai kitab yang tak penting [boleh jadi saya keliru menyimpulkan]. Kalau mencari hal-hal yang musykil silakan ditanyakan kepada para ulama yang ahli dalam tafsir Fii Zhilaal Al-Quran, diantaranya Syaikh Dr. Abdul Fattah Al-Khalidi. Beliau adalah orang yang muktabar dalam bicara tafsir Sayyid Quthub tersebut.
Kemudian Ustaz itu memberikan komen sambungan diantara dua kurung sbb: [Yang selanjutnya akan bersambung kepada konsep takfir masyarakat muslim].
Wallaahi, kenyataan tersebut sama sekali tidak membuktikan seorang Azhari yang inshaf, mu'tadil, objektif, dan komitmen kepada manhaj ilmiyah yang digemborkan.
Saya membaca buku-buku Sayyid Quthub. Alhamdulillah saya tidak pernah mengkafirkan masyarakat muslim. Kerana itu, sebaiknya Ustaz itu membeli bukunya Sayyid Quthub rahimahullah. Kemudian membacanya dengan teliti. Selanjutnya memberikan kritikan ilmiyah. Dunia Ilmiyah insya Allah akan menyambutnya dengan senang hati dan lapang dada. Tetapi kalau sekadar tasywiiys maka jarh akan kembali kepada diri sendiri.
Sudah banyak sekali orang mengkritik kitab-kitab Sayyid Quthub rahimahullah terutama kitabnya Ma'aalim Fii At-Tariq. Mereka berbeza-beza. Diantara mereka adalah kaum sekular dan kaum Marxsis. Ada juga diantaranya kaum Islamiyyuun seperti Syaikh Al-Qardhawi hafizhahullah. Juga ada yang berasal dari salafiyyun. Dan diantaranya juga berasal dari kaum madaakhilah seperti Syaikh Rabi Al-Madkhali.
Kritikan kaum sekular dan Marxis tak perlu dibincangkan di sini. Mungkin - bila punya masa - perlu dibincangkan kritikan yang berasal dari Islamiyyun sendiri mahupun kaum madaakhilah bahkan kaum Salafiyyuun.
Sila Ustadz itu kemukakan satu persatu kritikan yang ditujukan kepada kitab Fii Zhilaal Al-Qur`aan. Boleh juga kitab-kitab Sayyid Quthub rahimahullah yang lain. Nanti akan diketahui bab dari kritikan. Fal yatafadh-dhal masykuuran.
Dalam manhaj ilmiyah dikatakan bahawa pemilik kalam lebih tahu dengan maksud kalamnya.
Sayyid Quthub tentu punya kekurangan. Kitab-kitabnya sudah tentu mengandung kesalahan dan kekeliruan. Lumrah. Hanya Al-Quran sahaja yang dijamin tidak mengandungi kebathilan dan mendapatkan jaminan penjagaan dari Allah Ta'ala.
Hanya saja manhaj dalam memperlakukan kesalahan yang sering menyebabkan kesalahan lebih besar.
Berkaitan dengan masalah takfiirul mujtama 'sudah lama dikeluhkan kepada Sayyid Quthub semasa hidupnya. Tetapi jawapan Sayyid Quthub harusnya menjadi fashlul kalaam. Dengan tegas dikatakannya: "innahum fahimuunii khata`an" [sesungguhnya mereka telah memahami ucapan dan tulisan saya secara keliru].
Kerana itu, takfiirul mujtama 'tak boleh disandarkan kepada Sayyid Quthub. Kesesatan Jamaa'ah At-Takfiir Wa Al-Hijrah tak ada hubungannya dengan fikiran dan sikap beliau.
Oleh kerana itu, setelah ada penegasan dari Sayyid Quthub sendiri maka sudah selayaknya masalah takfiirul mujtama 'tidak disandarkan lagi kepada beliau. Orang atau kumpulan yang salah faham sudah tentu tanggungjawab mereka sendiri. Kerana ketika menjumpai ungkapan-ungkapan dalam Ma'aalim Fii At-Tariq yang boleh buat wahm mereka tidak bertanya kepada para ulama yang faham maksudnya.
Kitab Adhwaa` 'Alaa Ma'aalim Fii At-Tariq karya Ustaz Salim Al-Bahansawi adalah sebuah syarah yang objektif dalam menjelaskan' ibaarah muuhimah tersebut.
Boleh dibaca dalam Limaadzaa A'damuunii. Boleh juga dibaca dalam Sayyid Quthub Min Al-Miilaad Ilaa Al-Istisyhaad karya Syaikh Dr. Abdul Fattah Al-Khalidi.
Kerana itu, saya dalam masalah takfiirul mujtama 'yang disandarkan oleh Syaikh Al-Qardhawi kepada Sayyid Quthub rahimahullah tidak menyepakatinya. Sebagaimana sebelumnya Ustadz Salim Al-Bahansawi dan Syaikh Dr. Abdul Fattah Al-Khalidi juga tidak menyepakatinya. Mereka berdua juga orang dalam Al-Ikhwaan Al-Muslimiin. Dan kajian mereka lebih shawaab insya Allah kerana disokong nash kalam Sayyid Quthub sendiri dan juga adiknya Ustadz Muhammad Quthub. Wallaahu A'lam Wa Ahkam.