Kunjungan Tetamu

OK TAK BLOG NI?

Pilih Tajuk Melarik

get this widget here

Followers

Saudara/ri jelajah dari penjuru dunia

Flag Counter

Sunday, March 1, 2015

Hukum berhimpun di sisi keluarga si mati utk berzikir, berdoa dan jamuan

Fatwa Dar al-Ifta', Mesir 

 Hukum berhimpun di sisi keluarga si mati utk berzikir, berdoa dan jamuan.

  Soalan: Apabila seorang manusia mati, keluarga si mati menjemput para  ulama & org awam ke rumah selepas bbrpa hari kematiannya. Mereka  berkumpul, berselawat dan berdoa utk si mati dan juga utk seluruh  muslimin yg masih hidup @ telah mati. Dlm majlis tersebut, keluarga si  mati menyediakan jamuan utk para hadirin yg telah menerima jemputan dan  mengembirakan keluarga si mati. 

 Adakah terdapat apa2 larangan syara' terhadap majlis spt ini? Adakah harus memakan jamuan tersebut?  
 Jawapan (oleh YgMulia Prof Dr. Aliy Jum'ah Muhammad): 
  TIADA tegahan syara' pada yg sedemikian; dgn syarat tidak memperbaharui  kesedihan dan perbelanjaan bukan dr harta al-qussar (ie anak yatim). 

 Jika majlis tersebut menyusahkan keluarga si mati @ memperbaharui kesedihan maka hukumnya MAKRUH. 

  Jika perbelanjaannya diambil drpd harta al-qussar (ie anak yatim) maka  hukumnya haram. Walaupun sbhgn dr klngn ulama muta'akhkhirin Hanafiyyah  berpendapat bahawa majlis spt itu MAKRUH

 Tetapi al-'Allamah al-Tahawiy al-Hanafiy telah mentahqiq bahawa majlis tersebut adalah HARUS dan tiada apa2 padanya. 

  Telah dinaqalkan drpd para pentahqiq Mazhab Hanafi, maka berkata  pengarang dlm kitab "Hashiyah 'ala Maraqiy al-Falah sharh al-Idah" (ms  339-340): 
 Katanya: "Dimakruhkan mengadakan majlis jamuan oleh  keluarga si mati.....", berkatalah pengarang al-Bazzaziyyah:  "Dimakruhkan menyediakan jamuan pd hari pertama, ke-2 dan slps seminggu,  dimakruhkan juga memindahkan jamuan ke kubur secara bermusim, jemputan  bacaan Al-Quran, menghimpunkan org salih dan para qari utk khatam  al-Quran @ membaca surah al-An'am dan surah al-Ikhlas". 

  Berkatalah Burhan al-Halabiy: "Tidak sunyilah pandangan tersebut drpd  kritikan, kerana tiadalah dalil yg menunjukkan hukum MAKRUH itu  melainkan Hadis Jarir (RA) yg (telah dinyatakan) sebelum ini iaitu hadis  yg telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad & Ibn Majah dgn sanad yg  sahih drpd Jarir bin Abdullah: "Kami menganggap berkumpul kpd keluarga  si mati dan penyediaan jamuan oleh mereka sbhgn drpd ratapan" iaitu  perbuatan jahiliyyah. 

 Sesungguhnya hadis ini hanya menunjukkan  makruhnya (perhimpunan & penyediaan jamuan) ketika matinya sahaja  (jenazah masih ada). 

 Dalam masa yg sama hadis tersebut adalah  bertentangan dgn hadis lain yg diriwayatkan juga oleh Imam Ahmad dan Abu  Daud dgn sanad yg sahih drpd 'Asim bin Kulayb drpd bapanya drpd seorang  lelaki kaum Ansar (sahabat) katanya: "Kami telah keluar bersama  Rasulullah SAW menghadiri (pengkebumian) jenazah. Ketika (dlm  perjalanan) balik, Baginda SAW telah dijemput oleh wakil isteri si mati  dan Baginda menerima jemputan lalu dihidangkan jamuan, lalu Baginda SAW  menjamah jamuan tersebut dan kamipun sama2 menjamah dan memakan jamuan  tersebut sedangkan Baginda SAW memasukkan makanan ke dalam mulut  Baginda..... (hingga akhir hadis). 
 Hadis ini telah menunjukkan  KEHARUSAN menyediakan jamuan oleh keluarga si mati dan menjemput org utk  memakannya. Bahkan pengarang al-Bazzaziyyah menyatakan di bwh tajuk  al-Istihsan: "Jika disediakan jamuan utk org miskin maka ia adalah  amalan baik". Dan dlm Istihsan al-Khaniyah: "Jika wali si mati  menyediakan jamuan utk org miskin, ia adalah amalan baik, melainkan jika  terdapat ahli waris yg masih kecil, maka jgnlah diambil  (perbelanjaannya) dr harta peninggalan si mati". Dan kamu telah  mengetahui pendapat yg telah dinyatakan oleh pengarang kitab  'al-Shir'ah' yg telah mengisyaratkan kpd pendapat yg dinukilkan  sebelumnya (ms 339) dr pengarang kitab Shir'at al-Islam wa al-Sunnah dr  katanya: 
 "Dan yg SUNNAH nya ialah wali si mati bersedeqah dgn  sesuatu atas kemampuan  sebelum berlalunya mlm yg pertama, jika dia  tidak mampu, maka dia boleh mengerjakan solat (sunat) 2 rakaat, kemudian  mensedeqahkan pahalanya kpd si mati" sehingga katanya: "Disunatkan wali  si mati bersedeqah selepas jenazah dikuburkan sehingga 7 hari atas  kemampuan".

  (Sambungan kata Prof Dr. Ali Jum'ah) Oleh yg demikian  maka TIADA lah tegahan utk mengadakan majlis spt itu dan tiada dosa utk  memakan jamuan yg disediakan. Dan Allah SWT terlebih mengetahui.

  (Fatwa ini telah dikeluarkan pd 10 April 2008)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sila Komen Disini