Kunjungan Tetamu

OK TAK BLOG NI?

Pilih Tajuk Melarik

get this widget here

Followers

Saudara/ri jelajah dari penjuru dunia

Flag Counter

Thursday, September 5, 2013

Surat Khabar Mesir Akui Prestasi Pemerintahan Mursi




HAMPIR dua bulan selepas rampasan kuasa tentera yang menggulingkan presiden terpilih Muhammad Mursi, surat khabar yang dikendalikan negara sekarang mengakui Mursi dan prestasi pemerintahannya, lapor Middle East Monitor.

Surat khabar Al-Ahram menerbitkan sebuah laporan ekonomi pada hari Ahad lalu yang mendedahkan Mesir telah mencapai lebihan perdagangan untuk pertama kalinya dalam 50 tahun pada semester pertama tahun 2013.

Menurut laporan itu, Mesir mempunyai lebihan perdagangan bernilai kira-kira 15 bilion pound, dengan jumlah eksport naik menjadi 90,5 bilion pounds, manakala jumlah import tidak melebihi 75 bilion pound.

Hatem Saleh, bekas Menteri Perdagangan dan Industri, mengulas mengenai laporan tersebut dengan mengatakan: "Lebihan dagangan yang berjumlah 15 bilion pound adalah prestasi besar bagi Hisyam Qandil dan Dr Muhammad Mursi. Ini adalah prestasi pertama bagi Mesir di perdagangan dalam 50 tahun terakhir.

Saleh menambah kenyataan di Facebook: "Pencapaian ini merupakan hasil dari usaha bersama dari Kementerian Perdagangan, Bank Sentral dan beberapa agensi lain di tengah keadaan ekonomi dan politik yang sangat sukar. Allah telah berjanji untuk menghargai mereka yang bekerja keras. Lebihan perdagangan adalah hasil alami dari peningkatan Mesir dalam eksport selama enam bulan pertama dari tahun 2013 sampai 90,5 bilion pound sementara import tidak melebihi 75 bilion sebelum kudeta tentera pada 3 Julai. "
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sila Komen Disini