Kunjungan Tetamu

OK TAK BLOG NI?

Pilih Tajuk Melarik

get this widget here

Followers

Saudara/ri jelajah dari penjuru dunia

Flag Counter

Thursday, September 5, 2013

Inilah Nasihat Syaikh Al Qaradhawi pada Syaikh Al Azhar yang Mendukung Tentera Mesir




Presiden Persatuan Ulama Se-Dunia, Syaikh DR Yusuf Al Qaradhawi menyeru kepada Syaikh Al Azhar, DR Ahmad Ath Thayib, agar berani mengambil pendirian yang bebas dan tegas dalam berhadapan dengan tentera dan pihak rejim rampasan kuasa di Mesir.

Teguran terbaru ini dilakukan setelah beliau mengkritik tindakan bekas Mufti Mesir, Syaikh DR Ali Jum'ah berkenaan pendiriannya yang menyokong tindakan tentera dan fatwa yang 'berbahaya' tentang status Khawarij-nya Ikhwanul Muslimin.

Diantara teguran Syaikh DR Yusuf Al Qaradhawi, yang juga anggota Hai'ah Kibar Ulama Al Azhar ini, sebagaimana diterbitkan qaradawi.net  adalah:


1-Aku berharap sangat agar Syaikh Al Azhar berani melantangkan suaranya di hadapan tentera untuk mengatakan "TIDAK". Akan tetapi setiap pendirian yang dikeluarkan hanya menyebut "YA .. YA .. YA .." Kelantangan yang diharapkan adalah sebagaimana yang dilakukan oleh Syaikh Abdus Salim dan Syaikh Khudari Husain di zaman mereka.

2-Jabatan Syaikh Al Azhar merupakan tanggungjawab yang diamanahkan, bukan acara menjadi kebanggaan, maka kewajipan bagi kamu menjadi Syaikh bagi semua umat Islam dan semua rakyat Mesir bukan ke atas sebahagian kelompok saja.

3-Campur tangan dalam urusan politik dan pentadbiran negara mestilah berlandaskan syara 'dan ilmu. Jika engkau tidak mempunyai kepakaran dalam bidang itu, maka kamu boleh merujuk pada ahlinya dan menilai persidangan parti-parti politik. Jangan terburu-buru sehingga menyebabkan engkau melanggar kesetiaan dan ketaata yang dilakukan di hadapan Presiden.

4-Jangan kamu mencemarkan syiar yang terdapat pada serban Syaikh Al Azhar dan janggut kealiman.

5-Aku menasihati dan mengingatkan kamu wahai Syaikh Al Azhar, bahawa berdosa perbuatan menolong ke atas pembunuhan Muslim walau dengan sepatah perkataan.

6-Jangan mengeluarkan pendirian secara peribadi tanpa melibatkan musyawarah dengan ahli yang layak, dalam Majlis Ulama Mu'tabar dan akademik kajian Islam serta para ulama yang lain.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sila Komen Disini